Академик Зиманов және егемендік декларациясы
Ұлттық құрылтайдың Ұлытауда өткен жиынында Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев: «Мен Республика күніне ұлттық мереке мәртебесін қайтаруды ұсынамын. Сондықтан қазанның жиырма бесі күні жыл сайын Егемендік күнін еліміздің басты мерекесі ретінде атап өтуіміз керек. 1990 жылы 25 қазанда Қазақстанның Егемендігі туралы декларация қабылданды. Республика күні елдің мемлекет құру жолындағы тарихи қадамының символы болуы керек», деп атап көрсетті.
Парламент Республика күнін ұлттық мерекелер тізбесіне енгізіп, оған Президент қол қойды. «Қазақстанның мемлекеттік егемендігі туралы декларация» оңайлықпен қабылданған жоқ. Оның жобасын даярлау жөніндегі комиссияны қазақ заңгерлерінің патриархы, академик-депутат Салық Зиманов басқарды.
Біз бүгін отандық заңнамаға берік іргетас болып қаланған осы тарихи құжаттың қабылдануы жөнінде нақты мұрағаттық негізде жазылған мақаланы оқырман назарына ұсынамыз.
Мұхтар ҚҰЛ-МҰХАММЕД,
заң ғылымдарының докторы, профессор, академик
Қазақ – барша тарихы азаттық үшін арпалыстар мен тартыстардан, күрестер мен соғыстардан тұратын қаһарман халық.
Жер кіндігінде, өркениеттер тоғысында орналасқан бабаларымызды тарих пен тағдырдың сан алуан сынынан үнемі аман алып шыққан ең асыл міндет ұрпақ жалғастығын үзбей ұлт ретінде сақталып қалу болды.
Тоқсаныншы жыл кеңес одағы тарихына «егемендік шеруі» деген атпен енді. Дәл осы жылы 25 мамырда – Грузия, 12 маусымда – Ресей, 20 маусымда – Өзбекстан, 23 маусымда – Молдова, 16 шілдеде – Украина, 27 шілдеде – Беларусь, 22 тамызда – Түрікменстан, 23 тамызда – Армения, 24 тамызда – Тәжікстан, 25 қазанда – Қазақстан, ең соңында 15 желтоқсанда Қырғызстан өз егемендіктерін жариялады.
Қазақ Кеңестік Социалистік Республикасы мемлекеттік егемендігі туралы декларациясы он екінші шақырылған Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесінің екінші сессиясының 1990 жылдың 25 қазанында өткен ертеңгілік отырысының күн тәртібіне шығарылды.
Күн тәртібінде: Қазақстанның мемлекеттік егемендігі туралы декларация
Жоғарғы Кеңестің екінші сессиясы 15 қазанда өз жұмысын бастайды. Онда төраға Е.М.Асанбаев декларацияның негізгі жобасы туралы егжей-тегжейлі баяндама жасап, ол 17 қазанда «Социалистік Қазақстан» мен «Казахстанская правда» газеттерінде жарияланды.
Мәреге жеткен қос жоба 15-16 қазан күні қызу талқылауға түсіп, оған 40-тан астам депутат қатысады. Ұсынылған жобаның екеуі бір-біріне мүлде кереғар еді. «Демократиялық Қазақстан» атты парламенттік топ даярлаған жобада «ұлттық мемлекеттілік», «ұлттардың өзін-өзі билеуі», «мемлекеттік тіл» сияқты ұғымдар мүлдем қамтылмай, «ұлттық мемлекеттілік құқықтық мемлекет ұғымына сәйкес келмейді» деген жалған тезис басшылыққа алынды. Өкінішке қарай, осы топтың ішінде есімі жұртқа белгілі қазақ азаматтары да болды. Олар дайындаған жобаның атауынан да «мемлекеттілік» деген сөз алынып, декларация «Қазақ КСР егемендігі туралы» деген жадағай атаумен ұсынылды.
Талқылау, талас-тартыс барысында ешқандай мәмілеге келе алмаған депутаттар 1990 жылдың 16 қазанында 25 адамнан тұратын комиссия құрып, оның төрағалығына академик-депутат С.Зиманов сайланады. Орынбасарлыққа Жоғарғы Кеңес төрағасының орынбасары З.Федотова мен Экономикалық реформа, бюджет және қаржы комитеті төрағасының орынбасары М.Оспанов ұсынылады. Комиссия құрамына академиктер Ж.Әбділдин, М.Қозыбаев, С.Сартаев, жазушы Ә.Кекілбаев, Қорғаныс министрі, армия генералы С.Нұрмағамбетов, КГБ генералы, Шығыс шекара округінің қолбасшысы Е.Неверовский т.б. – жалпы саны 25 депутат кіреді.
Ұлты, әлеуметтік тегі, қызметі, өңірлік өкілдігі тұрғысынан әралуан депутаттардан тұратын комиссия он тәулік бойына күніне екі рет отырыс өткізіп, әрбір ұсынысты қызылкеңірдек болғанша талқылайды. Нәтижесінде, көбінесе дауыс екіге жарылып, көптеген бап 2-3 дауыс басымдығымен ғана мақұлданды.
Салық Зиманов басқарған комиссия 10 күн бойы депутаттардан түскен жазбаша ұсыныстарды салыстырмалы кестеге түсіріп, ауызша ескертулерді комиссия отырысында тыңдап, сұрақтардың барлығына заңнамалық тұрғыдан дәлелді, тиянақты жауаптар қайтарады. Сондықтан күн тәртібіне шығарылған декларация әбден пысықталған, жан-жақты талқылаудан өткен құжат болатын.
Кіріспедегі кідіріс
Сонымен 1990 жылдың 25 қазаны – қасиетті жұма күні «Қазақ КСР-інің Мемлекеттік егемендігі туралы декларация» депутаттар талқылауына шығарылды. Бұл кездегі Жоғарғы Кеңес төрағасы көрнекті мемлекет қайраткері, үлкен ақыл-парасат иесі, ірі экономист-ғалым Е.М.Асанбаев еді.
Сессияны Ерік Мағзұмұлы ашып, әуелгі сөзді басқару жүйесіндегі жаңа құрылымдар жайлы ақпарат беру үшін Президент Н.Ә.Назарбаевқа береді. Одан кейін бірден декларация жобасын талқылауға көшіп, сөз комиссия төрағасы Салық Зиманұлы Зимановқа ұсынылады.
Ол өз сөзін: «Біздің республикамыздың Мемлекеттік егемендік туралы декларациясы азаматтық, ұлттық, тұтастай алғанда, қоғамдық келісімге жетуге бағытталған консолидациялық құжат болуға тиіс», деп бастап, оны талқылаудың оңай болмағанын, кейбір баптар бойынша ортақ консенсусқа келе алмағандарын, сол себепті сессияның басында таратылып берілген нұсқаға бірқатар өзгеріс түсірілгенін алға тартты. Егер депутаттарға таратылған нұсқада 15 бап болса, талқылау барысында ол 18-ге дейін жеткен.
С.Зиманов талқылауға ұсынылған нұсқа 21 қазанда дайын болып, одан кейінгі үш күн ішінде жекелеген депутаттар, ғалымдар және ғылыми-зерттеу институты өкілдерімен қосымша жұмыстар жүргізіліп, бірқатар редакциялық, стилистикалық және мазмұндық сипаттағы өзгерістер түсірілгенін жеткізді.
Баяндамашының тағы бір ерекше атап өткені – декларациядағы республика мен Одақтың өзара қарым-қатынасы және құзырет бөлісу мәселесі. С.Зиманов күні кеше ғана (яғни 24 қазан күні) Одақтық шарт жобасын алғанын, соған сәйкес ондағы кейбір ойлар мен идеяларды пайдаланғанын алға тартты. Одақтық шартта республика Президенті жоғары атқарушы билікпен қатар мемлекет басшысы да екендігі атап көрсетілгендіктен бұл норманың да ұсынылған декларация жобасына енгізілгенін де жария етті.
Баяндамашы жобаның сот қызметіне қатысты 15-бабына арнайы тоқталып: «Соттар заң талабын басшылыққа алуы керек», дейді. Бірақ алдағы уақытта сот қызметіне қатысты арнайы заң дайындалып жатқанын, сол себепті бұл бапты алып тастауға ұсыныс білдірушілердің бар екендігін біле тұрса да, оны бүгінгі талқылауға шығарғанын да келтіруді ұмытпады.
Депутат Зиманов декларация преамбуласындағы «қазақ ұлтының тағдыры үшін жауапкершілікті ұғына отырып» атты ұғымға қарсы шығып, оған «және басқа ұлттардың» деген тіркесті қосуға ұмтылушылардың бар екенін де ашықтан-ашық айтты. Өзінің бұл мәселеге мүлде қарсы екенін, өйткені бұл Біріккен Ұлттар Ұйымы қабылдаған халықаралық құжаттарға, Адам құқығы жөніндегі жалпыға бірдей декларацияға кереғар екенін құқық теориясы тұрғысынан жан-жақты түсіндірді. Одақтас республикаларда қабылданған декларацияларға, атап айтқанда, Грузия, Армения, Белоруссия, Украина, Молдова және Тәжікстанға сілтеме жасап, олардың декларациясынан үзінді келтіріп, барлығында жергілікті халықтың өзін-өзі басқаруына басымдық берілгеніне тоқталды.
Баяндамашы декларацияның екінші бабындағы «ұлттық мемлекеттілік» ұғымы бойынша кейбір депутаттар орынсыз, қисынсыз дау-дамай туғызып, тіпті өзі басқарып отырған комиссияның кейбір мүшелері теледидар арқылы жұрт алдына шығып, Қазақстанға «ұлттық» емес, «федеративтік» жүйе керектігі туралы ұсыныстарын тықпалап жүргенін де жайып салды.
С.Зиманов баяндамасын аяқтаған соң төраға Е.Асанбаев депутаттарға декларацияның әр бабын жеке-жеке талқылауды, алып-қосарлары болса, рет-ретімен ұсынуға шақырды.
Декларацияның кіріспе бөлігі – преамбуланы талқылау бастала салысымен өзі комиссия құрамында болған Өскемен қорғасын-мырыш комбинатының жұмысшысы, депутат Б.В.Барченко бірден соңғы нұсқаны мүлде көрмегенін айтып: «Преамбуладағы дәл осы соңғы абзацты: «қазақ ұлтының және Қазақстанда тұратын өзге де ұлттық топтардың тағдыры үшін жауапкершілікті ұғына отырып» деген нұсқада дауысқа қоюды ұсынамын», деп дау-дамайды бастап кетті. Зимановтың: «Жолдас, мұнда сіздің қолыңыз тұр ғой», деген уәжіне тоқтамай, бірден ұсынысын дауысқа қоюды талап етеді. Зиманов тағы да әріптесінің апшысын басып: «Біз сол кезде көпшілік дауыспен сіздің ұсынысыңызды қабылдамай тастаған едік», деген дәлеліне де бет бақтырмай, көпшілікті әуліктіре түсті. Зиманов та принципке басып, Барченконың ұсынысы комиссияның отырысында дауысқа түскенде оны 9 мүше қолдап, 5 адам қарсы болып, 3 депутат қалыс қалғаны туралы нақты нәтижені жария етті.
Қып-қызыл талқы артық-кемі жоқ алты сағаттан астам уақытқа созылып, түске дейін 27, ал түстен кейін 58 депутат сан алуан сұрақ қойып, мәтінге орынды-орынсыз өзгерістерін енгізумен болды. Академик С.Зиманов алты сағат бойына табанынан тік тұрып, жеке өз басы артық-кемі жоқ 60 рет сөз алып, барлық қарсы пікірге сабырмен, салмақпен тиянақты жауап қайтарды.
Талқылау басталысымен-ақ қарсы топтың «тыңғылықты» дайындықпен келгендігі анық байқалды. Барченконың «әлаулайы» аяқталысымен, Солтүстік Қазақстаннан сайланған журналист-депутат А.Ф.Козлов сөз алып, әріптесі ұсынған түзетудің бірден дауысқа салынуы керектігін айтып, дігірлей түсті.
Төраға Асанбаев ұсынысты дауысқа қойған сәтте депутат, «Қостанайасбест» комбинатының экскаваторшысы В.И.Мосолов талқыланып жатқан құжаттың Конституцияға негіз болатындығын алға тартып, оны көпшілік дауыспен емес, депутаттардың үштен екісінің басымдығымен ғана қабылдау керектігін айтып, бүйректен сирақ шығаруға көшті. Және дауысқа салу барысында әуелі комиссия даярлаған нұсқа емес, депутат ұсынған түзету дауысқа салынуын талап етті.
Төраға депутаттардың өздері бекіткен регламент бойынша мұндай құжат қарапайым көпшілік дауыспен қабылданатынын байыппен түсіндіргеніне қарамастан, жұмысшы Мосолов профессор Асанбаев пен академик Зимановқа ақыл айтуға көшіп, дау-дамайды одан әрі өршіте түседі.
Төраға оған Конституция сияқты барлық заңның биігінде тұрған – Ата Заңға түсетін өзгерістер мен толықтырулар депутаттардың үштен екісінің басым даусымен қабылданатынын, ал декларация құқықтық тұрғыдан алғанда ниетті білдіретін құжат болғандықтан, оны басым көпшілік болып қабылдау керектігін тәптіштеп түсіндіріп берді.
Төраға Барченконың ұсынысы алдымен дауысқа салынғанымен, ол өтпей қалды.
Дауыс беру нәтижесіне қанағаттанбаған депутат-журналист Козлов тағы да килігіп, «халқының еркін білдіре отырып», дегеннен кейін «республикадағы барлық азаматты құрайтын», деген тіркесті қосуды тықпалады.
Бір нәрсені қайта-қайта ежіктей беруден шаршаған төраға бұған жауап беруді Зимановқа сілтеді. Трибунада тұрған Зиманов «халық» деген сөздің өте ауқымды, тіпті «ұлы ұғым» екендігін, сондықтан оның мағынасын артық сөз, тіркестермен ұсақтамай, кесек күйінде қалдыру керектігін байыппен түсіндірді. Бұған қанағаттанбаған Козловтың талап етуі бойынша оның ұсынысы да дауысқа салынып, кері қайтарылды.
Қарсы топ қапысыз-ақ дайындалған екен. Тіпті осылай болатынын алдын ала сезіп, бірінші ұсыныс өтпеген жағдайда, сәл редакциялық өзгеріспен тура сол мағынадағы екінші, үшінші ұсыныстарын да күні бұрын әзірлеп келгендері көрініп тұрды.
Барченко, Мосолов, Козловтардың ұсыныстары өтпеген соң, Алматы қаласы Мәскеу аудандық (осындай да аудан болған) партия комитетінің бірінші хатшысы, депутат В.И.Котельников сөз алып, преамбуладағы даулы тіркесті «Қазақстан халқы республикадағы барлық ұлттың азаматтарынан тұрады» деген сөйлеммен өзгертуді ұсынды. Тіпті мұны әрбір екінші депутаттың қолдап отырғанына сенімді екенін айтып, нығарлай түсті.
Қатарынан төрт бірдей орыс тілді депутаттың бір мәселе бойынша осыншама пікірталас туғызып, қадалған жерінен қан ала ұсыныс жасағаны өзге де депутаттарды ойлантып тастады.
Осы тұста мемлекеттік қауіпсіздік органдарында ұзақ қызмет істеген генерал-майор, депутат Е.Ә.Мұстафетов орнықты ұсыныс жасайды. Ол преамбулаға: «Жалпыға бірдей адам құқықтары декларациясын және ұлттардың өзін-өзі еркін билеу құқығын басшылыққа ала отырып», деген тезисті енгізуді ұсынды. Бұл дауысқа қойылғанда көпшіліктің көңілінен шығып, қолдау тапты. Кейін редакциялау барысында С.Зиманов бастаған комиссия «басшылыққа ала отырып» деген кеңселік терминді «тани отырып» деген құқықтық сипаттағы ұғыммен өзгертеді. Бұл заң тұрғысынан өте дұрыс еді, өйткені кез келген мемлекет қаншалықты халықаралық құжаттарды таныса да, ең алдымен өз Конституциясын басшылыққа алады.
Преамбуланы талқылау барысында есімдері Одақтық деңгейде танылған ірі ғалымдар, академик Зиманов пен Асанбаевтар заңнамаға, тіпті халықаралық беделді құжаттарға нақты сілтемелер жасап, анықтамалар келтірсе де, арнайы дайындықпен келген қарсы топ, тағы да тың күшпен шабуылға шығады. Бұл жолы дау-жанжалға жезқазғандық мұғалім-депутат Л.А.Филаретова араласады. Ол: «Біздің республикамыз көпұлтты. Біз мұны ешқашан естен шығармауымыз керек. Мен преамбулада Қазақстан халқы, яғни сондағы барлық халық ұғымына анықтама беру керек деп санаймын», дей келе, декларацияны дәл осындай күйде қабылдауға үзілді-кесілді қарсы шығады.
Жоғарғы Кеңестің декларацияны талқылауға арналған сарғайған стенографиясын мұқият қарап отырып, бір нәрсеге таңғалдым: әлі тәуелсіздігін жариялап үлгермеген, төл Конституциясын қабылдамаған, тек бабалары ғасырлар бойы аңсаған егемендікке енді ғана ұмтылған қазақтардың ізгі тілектеріне басым көпшілігі осы елде туған, топырағын басқан, дәм-тұзын татқан, тіпті күнделікті дос-жар ретінде араласқан «өзге» халық өкілдері өршелене қарсы болды. Біз тамыр, ағайын, дос ретінде қаншалықты бауырымызға тартсақ та, олар өздерін декларацияда көрсетілгендей, «Қазақстан халқы» деп ешқашан есептемеген екен. Бұл сол баяғы империяшыл өктемдіктен туған, өзді-өзін әрдайым жергілікті халықтан жоғары ұстайтын кесапат кесірлік, дандайсыған менмендіктің көрінісі еді. Өкінішке қарай, мұндай астамшыл аужарлықтың әлі күнге дейін жалғасып келе жатқандығы жасырын емес.
Бұдан кейін төраға талқылау барысында түскен барлық өзгерісті енгізе отырып, преамбуланы тұтастай дауысқа салады. Көпшілік дауыспен бұл ұсыныс қабылданып, депутаттар 1-бапты талқылауға көшеді.
Алғашқы баптардағы алқыныстар
Декларацияның 1-бабы кеңес заманындағы Одақ және республика Конституцияларында талай мәрте көрініс тапқан көп талас тудырмайтын нормадан тұратын. Талқылау басталысымен залдағы депутаттардың бірі дауыс көтеріп (стенограммада оның аты-жөні көрсетілмейді), ондағы «Қазақ КСР-і Одақтан еркін шығу құқығын өзінде сақтап қалады» деген норманы алып тастауды өтінеді.
Әлемдік тарихнамада «тоқырау» деп ат қойылған, бірақ сол заманда «кемелденген социализм» деп көтеріңкі айдар тағылған кезеңнің шырқау шыңы саналатын 1977 жылы кеңес одағы «бүкілхалықтық талқылау» нәтижесінде брежневтік Конституцияны қабылданған болатын. Обалы нешік, әлемдік қауымдастыққа көз қылу мақсатында оның 72-бабында: «Әрбір республикада КСРО-дан еркін шығу құқы сақталып қалады», деп жазылды.
Қазақ КСР-інің сол 1977 жылы қабылдаған Конституциясының 69-бабында дәл осы баптағы норма ешбір өзгеріссіз: «Қазақ КСР-і КСРО-дан еркін шығу құқын өзінде сақтап қалады», деп қалыптанды.
Бір қызығы, егемендік туралы декларацияны қабылдауға жиналған 360 депутаттың барлығы түп-түгелімен КСРО және Қазақ КСР Конституцияларын қабылдауға айрықша белсенділікпен атсалысқан, олардың «бүкілхалықтық талқылауын» ұйымдастырушылар қатарынан болатын. Сондықтан Одақ және республика Конституциясындағы халықаралық құқық нормаларына сай келетін бұл норманы бәрі де жатқа білетін. Оның үстіне енді санаулы күндерден кейін КСРО-ның келмеске кететінін, Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығы құрылатынын қолдарындағы Одақтық шарт жобасы арқылы жақсы біліп отыр. Бұған қосымша, кешегі Одаққа енген республикалардың алды одан шығып үлгерсе, қалғандарының бәрі қабылдаған декларацияларында (оның ішінде Ресей Федерациясы да бар) әр республиканың қалаған уақытында Одақтан шығатын құқығын айна-қатесіз көрсетіп қойған. Бірақ залдағы өзеуреген өркөкірек топ соның өзін артық көріп, оны декларациядан біржолата алып тастауды талап етуге көшті.
Мәскеу университеттерінде сабақ берген профессор Е.Асанбаев: «Жолдастар, одақтас республикалардың Одақтан еркін шығу құқығы жөніндегі формулировканы В.И.Ленин жасаған және ол барлық Конституцияда ешбір өзгеріссіз сақталып келеді», деп әркімнің жетесіне жететіндей етіп түсіндірме бере отырып, айтыс-тартысты өршітпей, мәселені бірден дауысқа қояды. Әрине, күн көсем Лениннің өзі түзген «формулировканы» қып-қызыл коммунист депутаттар қызу қуаттап, залдан шыққан ұсыныс өтпей қалады.
Депутаттар декларацияның екінші бабын талқылауға кіріседі. Төраға екінші бапты тұтастай оқып шығып, көпшіліктің пікірін сұрайды. Бағанадан бері қағаз ақтарып, мағлұмат жинап, тыңайып алған жұмысшы табының өкілі Барченко тағы да қапталдан соғады.
Ол екінші абзацтағы «Қазақ КСР-і ұлттық мемлекеттігін сақтау, қорғау және нығайту жөніндегі шаралар қолданады» деген соқырға таяқ ұстатқандай ап-анық тұрған нормаға соқтығып, «ұлттық» дегенді «өзінің» деген сөзбен өзгертуді ұсынады. Барченко қайткен күнде «қазақ», «ұлттық» деген сөздерінің түп-тамырына балта шауып, декларациядан алып тастауға тыраштана кірісті. Төраға Асанбаев бұл жолы мүлде қисынсыз ұсынысты бірден дауысқа қойып, ол тағы да көпшілік дауыспен кері қайтарылады.
Осы кезде пікірталасқа Целиноград облысы Макин қаласындағы В.И.Ленин атындағы поршень сақиналары зауытының қызыл директоры, депутат Ю.М.Сухов араласып, екі мемлекеттік тіл енгізу мәселесін қоздатады. Ол мұны: «Екі мемлекеттік тіл жасау керек. Дәл осыдан қазақ халқының беделі төмендеп кетпейтін шығар», деп өз «ақыл-ойының» жеткен биігінде түсіндіруге тырысады. Сөзінің соңында: «Ертең орыстар не істейтін болады? Олар қазақ тілін білмейді ғой, қалай өмір сүреді?» деп қара аспанды төндіре түседі.
Төраға депутаттың сөзіне орнықты жауап қайтарса да, Сухов ашықтан-ашық қарсылық көрсетіп, «пікірдің екіге жарылғанын ескеріп декларацияны референдумға шығару керек. Халықтан сұрайық», деп қоқан-лоқыға көшті.
Қызыл директор бұл ұсынысты жайдан-жай айта салған жоқ. Сухов сияқтылардың адамгершілік, ар-ұят, ынсап-таупиқ нормаларын аяққа басатын арандатушылық пиғылдағы ұсынысы өтпейтіні белгілі болатын. Бірақ сол кезде республика халқының 40 пайызы ғана қазақ ұлтының өкілі екендігін ескерсек, мұндай жанып тұрған оттай шетін мәселені референдумға шығарар болса, ұсыныс қолдау таппаған күнде халық екіге жарылар еді. Оның үстіне республикада тұратын украин, беларусь, неміс, тіпті татар ағайындар түгелге дерлік орыс тілінде сөйлейтін. Сондықтан республика халқының тіл мәселесі бойынша екіге жарылуының салдары да тым ауыр болуы әбден мүмкін еді.
Әдетте өте сабырлы Ерік Мағзұмұлы депутаттар ортасына шоқ тастаған Суховтың мына сөзіне шыдай алмай: «Келдік деген осы. Депутаттың сөзін дауысқа қоямын», деп мәселені төтесінен қайыруға мәжбүр болды.
Бұдан кейін Шығыс Қазақстан облысы Лениногорск қалалық атқару комитетінің төрағасы, депутат Ю.М.Сытов сөз алып, декларация жобасын талқылау барысында «Единство» атты ұлтаралық қозғалыс тарапынан Зиманов басқарған келісім комиссиясына республиканың әр түпкірінен келген ұсыныстарды жинақтап өткізгенін, ал оны төраға жұмыс барысында ескермегенін сынға алды. Өкінішке қарай, оның бұл пікірін депутат М.Т.Оспанов та қолдай сөйледі.
Бұл жолы әңгімеге төрағаның орынбасары З.Л.Федотова араласып, комиссия төрағасы С.Зиманов декларация талқылауға шығарылған бүгінгі күннің таңертеңіне дейін барлық ұсынысты алдын ала талқылағанын және олардың бәрін бірдей Декларацияда қамту мүмкін емес екендігін тиянақты тұжырымдармен атап көрсетеді.
Осы тұста әскери депутат Г.Б.Васильев сөз алып, алғашқы бапқа: «Одақтық шарттың шеңберінде», деген тіркесті қосуды ұсынады. Бұл кезде М.Горбачев ұсынған «Одақтық шарт» деген құжатты қабылдаудың өзі қыл үстінде тұрған. Төраға Е.Асанбаев әлі қабылданбаған құжат туралы Декларацияда сөз етудің мүлде қисынсыз екенін алға тартып, бұл ұсыныстың да бетін қайтарады. Төрағаның жеріне жеткізе айтқан уәжіне тоқтаған Васильев ұсынысын қайтып алады.
Осы арада айтпаса сөздің атасы өлетін болғандықтан, бірден көзге ұратын мына бір жайтқа назар аудармай тұра алмайсың. Ол – күні кеше ғана «халықтар достығы», «интернационалдық парыз», «ұлтаралық тең құқылық», «мызғымас достық» деген тіркестерді күн сайын дерлік өтетін партиялық жиындарда жиі айтатын орыс тілді коммунист депутаттардың кіші Отаны саналып келген Қазақстанның егемендігі сынға түскен сәтте бірден сырт айналып шыға келуі. Бір өкініштісі, олардың басым көпшілігі жоғары білімді, өмірдің, партиялық қызметтің талай өткелектерінен өткен, ірі өндіріс орындарының директорлары, тәжірибелі партия және кеңес қызметкерлері еді.
Пікірталастың қызуы бәсеңдей бастағанда Қарағанды облысы «Тентек» шахтасының директоры, депутат В.Г.Кириллин отқа май құйып, декларациядан: «қазақ халқының және Қазақстанда тұратын басқа да ұлттардың» деген тіркесті алып тастауды ұсынады. Төраға Асанбаев оның сөзін жорта түсінбегенсіп: «Сіз сонда «басқа да ұлттардың» деген тіркесті алып тастау керек деп тұрсыз ба?» немесе «Қазақстан халқы» деген сөзбен ауыстыру керек пе?», деп сұрақ қояды.
Әрине, Кириллин сияқтылардың ниеті қайткен күнде декларациядан «қазақ» деген атауды алып тастау еді. Оларға тағдыр жазуымен ортасына келген әрбір халыққа айқара құшақ ашқан қазақтарға деген осыншама теріс пиғыл мен қаскөйліктің қайдан келгендігіне таң-тамаша қаласың. Демек мұндайлардың интернационалдық ұрандарының тасасында үнемі жылым құрттай жымысқылық жатқан. Кириллиннің кесірлі ұсынысы көпшілік дауыспен кері қайтты.
Залда қызыл директорлар Кириллин мен Суховтың жақтастары аз емес еді. Солардың бірі Қостанай облысы Лисаковск қаласындағы Краснооктябрь боксит кенішінің директоры, депутат М.В.Баженов болатын. Ол бұған дейін тойтарылған Суховтың тіл туралы ұсынысын қайта қоздатып, декларациядан «тіл» деген сөзді мүлде алып тастауды ұсынады.
Бұл жолы төраға Асанбаев Конституцияға жүгініп, ондағы тілге қатысты бапты түгелімен оқып шықты. Сонда да тоқтамай өңмеңдеген депутатты сабасына түсіру үшін оның кісәпір ұсынысын да дауысқа қойып, көпшілік дауыспен кері қайтарады.
Декларацияны талқылау екі сағатқа жуықтаса да, депутаттар екі баптан аса алмады. Қызыл пролетарийлер арасында күнде сөз алып, ара-тұра бас көтерген қазақ жұмысшыларын әп-сәтте тезге салып үйренген директорлар оңайлықпен беріспеуге алдын ала келісіп алған сыңайлы. Енді қарағандылық директор-депутат А.Д.Христенко жарыссөзге қосылып: «Мен қазақ халқының орыс ұлы ретінде сөз сөйлеп тұрмын», деп мүләйімси бастап, қыза келе: «Бізге ұлтаралық араздық шақыратын мұндай декларациялардың қажеті жоқ. Олар керек емес», – деп кеуделете аяқтады. Төрағаның: «Сіздің ұсынысыңыз қандай?», – деген сұрағынан соң декларацияның тіл туралы баптарының бәріне орыс тілінің ресми тіл екендігін қосу керектігін кіжіне жеткізді.
Төраға оның да аптығын басты. Орайы келгенде айта кету керек, дәл мұндай декларацияның қажеті жоқ деген А.Ф.Христенко бір жылдан соң, яғни 1991 жылы Қарағанды ауыл шаруашылығы ғылыми-зерттеу совхоз-институты директорлығына тағайындалып, 1994 жылы, оған өмірінің соңына дейін академик С.Зимановқа бұйырмаған Қазақстанның «Халық қаһарманы» атағы беріліп, кеудесіне «Отан» ордені қоса тағылды. Қайтеміз, мұндай да болған…
Осы уақытта орыс тілді депутаттар арасынан шықса да, егемендікке ұмтылған қазақ халқының мақсат-мүддесін әрдайым қолдап жүретін семейлік депутат Александр Княгинин сөз алып, талқылаудың тым ұзаққа созылып бара жатқанына назар аударды. Ол академик Зимановтың тыңғылықты түсіндірмелерінің мән-мағынасына кейбір әріптестерінің бойлай алмай, ұсақ-түйек толықтыруларын тықпалай беруін тоқтатуын ұсынды. Ертең декларация мәтіні жариялана қалған жағдайда осындай келеңсіздіктер болмауы үшін оған түсіндірмені қоса жариялау керектігін ұсынды. Біле білген адамға оның бұл сөзінде Абай атамыз айтқан «бас-басына би болған өңкей қиқымдарға: «өздерің білмесеңдер, білуге өрелерің жетпесе, ең болмағанда білімдінің сөзін тыңдамайсыңдар ма?» деген ишара бар еді.
Бұл ұсынысты төраға бірден құптайды. Зимановтың да бірден көңіліне жаққан болу керек, декларация қабылданғаннан кейін оның тарихи мәні мен мазмұны жөнінде толымды мақала жазып, ол ертеңінде республикалық баспасөз беттерінде жарияланады.
Депутаттар декларацияның алғашқы екі бабын екі сағаттан астам уақыт ішінде әрең дегенде еңсеріп, 3-бапқа көшеді.
Бұл жолы тағы да А.Княгинин сөз алып, баптың алғашқы сөйлеміндегі: «Қазақ ССР-інің территориясы» тіркесінің алдына «қазіргі шекарасындағы» деген сөздерді қосуды ұсынады.
Бұл өте маңызды және қажет ұсыныс еді. Шекара-шебі жиі өзгеріп, әуелі Орынбор, кейін оңтүстіктегі үш ауданы көршілерге кеткен Қазақстанның жеріне сұғын қадаушылар ол кезде де, қазір де аз емес екендігі бесенеден белгілі. Сондықтан қазақ журналистері «орыс халқының қазақ ұлы» атап кеткен Александр Княгининнің бұл ұсынысын депутаттар бірден қолдап шықты.
Осы тұста тәуелсіздіктің елең-алаң шағында бар қазақтың жүрегіне жол тапқан Александр Александрұлы Княгинин жайлы аз-кем мағлұмат бере кетсек, артық бола қоймас.
Ол қан шеңгелдеген 37-жылы дүниеге келіпті. Әкесі соғыста ерлікпен қаза тауып, анасы жетім қалған шиеттей 6 баласын жалғыз өзі тәрбиелеп, сол уақытта ер-азаматтар ғана атқаратын совхоз директоры қызметін де абыроймен атқарыпты.
Александр әуелі Қостанайдың ауыл шаруашылығы техникумын, кейін жергілікті институттың механика факультетін тәмамдап, бүкіл өмірін аграрлы салаға арнапты. Торғай өңірінде шаруашылық басқара жүріп, қазақ тіліне судай болып шығады. Еңбекті ұйымдастырудың оңтайлы тәсілдерін енгізеді. Кейін сол «жаңалықтары» басына пәле болып жабысып, түрмеге де отырып шыққан екен.
Адалдығы дәлелденіп, абақтыдан босаған соң қайтадан қызу еңбекке араласады. Семейдегі «Овцекомплекс» атты ірі өндірістік бірлестік басқарған кезде Абай елі оны Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесіне депутат етіп сайлайды. Егемендіктің елең-алаң шағындағы депутаттар шоғырында адалдығы, әділдігі, бауырмалдығымен көзге түсіп, әріптестері мен барша қазақтың құрметіне бөленді.
Декларацияның 4-бабы да біраз талқыға түссе де, ол комиссия ұсынған нұсқамен қабылданады.
Бесінші бапқа келгенде тағы да дау-шар шықты. Оны теміртаулық милиционер-депутат П.М.Федосенко бастап, осы баптағы «Қазақ КСР-і республика ішіндегі, республика мен басқа республикалар арасындағы көшу-қону үдерістерін реттеп отырады» деген сөйлемді тұтасымен алып тастауды ұсынды. Ол тіпті бұл норманың дискриминациялық сипаты барын және Адам құқықтары жөніндегі декларацияға қайшы келетінін көрсетіп, зіл тастай сөйледі.
Тұтас бір қаланың милиция басқармасын басқарып отырған қызыл жағалы депутаттың надандығына күйіп кеткен академик С.Зиманов: «Көші-қон үдерісін әлемнің барлық елінде мемлекет реттейді. Бұл – мемлекеттің міндеті, ешқандай халықаралық нормаға қайшы келмейді, керісінше оның мазмұнын аша түседі», деп соқырға таяқ ұстатқандай түсіндіруге мәжбүр болды.
Тіпті мұнымен де тоқтамай, АҚШ тарихында 50 мыңнан астам заң қабылданғанын, соның 100-ге жуығы дәл осы миграциялық үдерістерге арналғанын да мысалға келтіруді ұмытпады.
Дауыс беру барысында даурыққан депутаттың ұсынысы қолдау таппады.
Декларацияны талқылау барысында жиі-жиі сөз алып, «тисе – терекке, тимесе – бұтаққа» деп, келсін-келмесін сөйлей берген айтақшыл депутаттар қатарында Козлов болды. Ол 5-бапты талқылау барысында төрағаның мәжілісті жүргізу тәртібіне наразылық білдіріп, әр бап бойынша сөз сөйлегісі келген депутаттардың бәріне сөз беруді талап етті.
Төраға Асанбаев дәл осы 5-бап бойынша 20 адамның есімі таблода тұрғанын, оның бәріне сөз берілсе, талқылаудың бүгін бітпейтінін жеткізді.
Бесінші бапты талқылау барысында депутаттар Е.А.Мұстафетов, А.Г.Перегрин, В.А.Туляев, С.Б.Шәкеновтардың ұсыныстары қолдау таппай, Зиманов комиссиясы мақұлдаған нұсқа сол күйінде қабылданып, депутаттар үзіліске шығады.
Тартысқа толы талқылау
Сағат төртте Жоғарғы Кеңес декларацияны талқылауды жалғастырғанда академик, дәрігер-депутат Мұхтар Әлиев сөз алып, баяндамашы Салық Зимановтың түске дейін екі жарым сағат бойына депутаттарға тікесінен тік тұрып жауап бергенін айтып, сондықтан майдангер-депутатқа ендігі жерде орнында отырып жалғастыруға мұрсат беру керектігін ұсынды.
Төраға қолдаса да, бұған дейінгі сұрақтарға депутаттардың алдында қасқая қарсы тұрып жауап берген, бұл кезде жасы 70-ке тура бір жыл қалған ер Махамбеттің ұрпағы тұрған орнынан тапжылған жоқ.
Кейінгі әңгімелердің бірінде мен ұстазымды осы мәселе бойынша сырға тартқан едім. Сонда Салық аға: «Трибунада тұрған адам майдан даласындағы әрбір оқиғаны қалт жібермей бақылап тұрған командир сияқты. Залдағы 360 депутатты түгел меңгеру үшін олардың пікірін ғана есту жеткіліксіз. Қай сөзді қандай жағдайда, қандай қимыл-қозғалыспен, қандай екпінмен айтқанын білу үшін оның қарсы алдында тұрғаның дұрыс. Трибунадағы адамның мысы басымдау болады. Сол үшін талқылау қаншаға созылса да, тік тұрып жауап беруге бекем болып келдім», деп ағынан жарылған болатын.
Алтыншы бапты талқылау барысында депутат А.Княгинин халықаралық қатынастарда Қазақ ССР-і қазақ халқының атынан шығуы керектігі жөнінде ұсыныс енгізіп, Біріккен Ұлттар Ұйымын мысал ретінде келтіреді. Өзі де талай қуғын-сүргінді көріп, абақтының да азабын тартқан А.Княгининнің бұл ұсынысы «мың өліп, мың тірілген» қазақ халқына деген құрметтің бір көрінісі еді.
Бұл ұсынысқа іштей бүйрегі бұрса да қашанда қара қылды қақ жаратын Салық Зиманұлы Біріккен Ұлттар Ұйымы ұлттық принцип емес, мемлекеттілік бойынша түзілетін ұйым екендігін байыппен түсіндіріп, баптағы норманы сол күйінде қалдыруды қолдауға шақырды.
Алтыншы бапты талқылау барысында білгішсіне бастаған мұғалім-депутат Филаретова декларацияның 6-7 баптарын біріктіру жөнінде ұсыныс енгізеді. Бұл мүлде қисынға келмейтін еді. Алтыншы бапта мемлекеттің егемендігі, халықаралық қатынастағы құқық субъектілігі, әкімшілік-территориялық құрылымы мен жергілікті басқару органдарының құзыреті айқындалса, 7-бапта мемлекеттегі ресми биліктің үш тармағы – заң шығарушылық, атқарушы және сот биліктерінің функциялары мен құзыреттері тарқатыла көрсетілді. Үш қайтара сөз алып, орынсыз ұсынысты қайта-қайта тықпалай берген мұғалім-депутатқа С.Зиманов: «Мемлекеттік егемендік – бұл, ең алдымен, биліктің үстемдігі. Осының шеңберінде билік үстемдігі дәл осы мемлекеттің егемендігі туралы декларациядан көрініс тауып отыр. Биліктің тармақталуы – бұл біздің ішкі мәселеміз», деп тәптіштеп түсіндіруге мәжбүр болады.
Әйтсе де депутат Филаретованың талабы бойынша ұсыныс дауысқа қойылып, қолдау таппай қалды.
Әлі егемендігін жариялап үлгермеген республиканың халықаралық қатынастардағы құқығы дәл осы 6-бапта қозғалды. Сондықтан бұл мәселеге келгенде орыс тілді жоғары білімді депутаттар ғана емес, жұмыскер депутаттар қосанжарланып, әліне қарамай Зимановтай академик, Асанбаевтай профессорлармен пікір жарыстыра бастады. Солардың бірі павлодарлық тепловоз машинисі, депутат А.С.Казаков баз баяғы әлі қабылданып-қабылданбауы белгісіз Одақтық шарт мәселесін көтеріп, 6-бапта мемлекеттік биліктің қай түрі Одақтық билікке берілетінін атап көрсету керектігін айтты. Баптың екінші абзацындағы «Қазақ КСР-і барлық мәселелерді дербес шешеді» деген тіркестен «барлық» деген сөзді алып тастауды үзілді-кесілді талап етті.
«Халқым надан болған соң, қайда барып оңайын» деп күйзелген данышпан Абайдай өнбейтін даудан қажыған өткір Зимановтың бұл жолғы: «Сіз не айтамын десеңіз де еркіңіз өзіңізде, бірақ біз билік үстемдігіне иеміз», деген қиғыр қылыштай жауабы ендігі жерде не қылсаң да, не десең де, барлық билік республиканың өз қолында деген сыңайда шықты.
Казаков та ұсынысын дауысқа салуды талап етіп, тауаны қайтты.
Қазақтың ең ақылман азаматтары түзген, небәрі 17-баптан ғана тұратын, бас-аяғы жып-жинақы, жұп-жұмыр декларацияны ту-талапайға салу одан әрі жалғаса түсті.
Енді қызыл директорлар шабуылын «Казахтрансстрой» тресінің басшысы, депутат Н.И.Новиков жалғастырды. Ол басқаратын трест Алматы қаласында орналасса да, даңғарадай мекеменің филиалдары Қазақстанның көптеген облысында жұмыс істейтін. Қызметінің осы ерекшелігін асыра пайдаланған ол өз қарамағындағы мекеме жұмысшыларының дауысын сайлау кезінде айлакерлікпен қажетіне жаратты. Алматыдан депутаттыққа өту қиын болғандықтан Новиков мырза Жамбыл облысының Шу ауданынан депутаттыққа сайланған еді. Ол да Қазақстан мен Одақтың билік бөлісу мәселесін қозғап, өз сұрағын Зимановқа бағыттады.
Үш сағаттан астам табанынан тік тұрған Зиманов бұл жолы да өзіне тән өткірлікпен: «Қалай болғанда да Одақ пен одақтас республикалардың құзыреттері Одақтық шарт негізінде жүзеге асырылады. Бұл айдан анық. Оны жасағанға дейін әр республика егер егемен болса, билік үстемдігін толықтай сақтап қалады», деп қысқа да нұсқа жауап қайырды. Амалы қалмаған Новиков ұсынысын дауысқа салудан бас тартты.
Осымен 6-бапқа арналған тәжіке де тұйықталып, депутаттар жетінші бапты талқылауға көшті.
Алғашқы сөзді көкшетаулық тергеуші-депутат В.И.Воронов алып: «Салық Зиманұлы, менің төмендегідей сұрағым бар. Неге жоғары атқарушы, жоғары сот билігі бар да, заң шығаруға келгенде – жай ғана заң шығарушы билік? », деген сұрақ қойды.
Егер бұл сұрақты балғалы депутаттың бірі қойса түсінуге болатын еді. Ал оны заңгер, күнделікті қызмет бабында Жоғарғы Кеңес қабылдайтын заңдарды ғана басшылыққа алатын, тіпті сол заңдардың қатаң сақталуын қадағалауға тиіс прокуратура органының аға тергеушісінің қоюы депутат Новиковтың кәсіби біліксіздігін айқын көрсетіп берді. Ол кез келген заң факультетінің 1-курсының студентіне, тіпті сол кезде оқытылатын «Қоғамтану» оқулығы арқылы жоғары сынып оқушысына белгілі қарапайым қағидатты мүлде білмейтін болып шықты. Бірақ депутат қанша білімсіз болса да, оның төс қалтасында қып-қызыл коммунистік билет бар еді.
Зиманов дәл бір университет аудиториясында тұрғандай: «Республикамызда заң шығарушы орган біреу-ақ – Жоғарғы Кеңес, заң қабылдайтын өзге орган жоқ, ал атқарушы-реттеуші органдар көп», деп жауап қайтарды. Тергеуші депутаттың үні өшіп, ұсынысын дауысқа салуға әддісі жетпеді.
Депутат Новиковтың тауы шағылып, үлкен дайындықпен келген қарсы топтың жау жығардай бастапқы екпіні бәсең тартқанмен шабуыл саябырсымады.
Осы кезде алдыңғы шепке қостанайлық геофизик-депутат А.Г.Перегрин шықты. Ол Қазақстан аумағында заңдардың мүлтіксіз және бірыңғай атқарылуын республика Бас прокуроры жүзеге асыратындығы туралы нормаға «КСРО заңдары» туралы да ұғымды қосуды ұсынды. Депутаттың мақсаты декларацияда қайткен күнде республиканың одақтық билік пен заңдарға тәуелділігін сақтап қалу болатын. Алайда депутат Перегрин өз ұсынысын дауысқа салудан тайсақтап шықты.
Одақтық заңдар мен одақтық прокурордың құзыретін сақтап қалуға ендігі жерде көкшетаулық ауылдық кеңес төрағасы, депутат А.Ф.Понамарев өндіршектей кірісті. Ол республика прокурорын Одақтың Бас прокуроры тағайындайтынын алға тартып, республика прокурорын Жоғарғы Кеңес тағайындауы КСРО Конституциясына қайшы келетінін дәлелдеуге тырысты.
Қатайып алған Зиманов бұл жолы да: «Жоқ, қайшы келмейді, өйткені біз республика егемендігі туралы сөз қылып отырмыз. Ескі ереже бойынша сөз жоқ, қайшы келер еді, бірақ нақты егемендік жағдайында бұл мәселені өзіміз шешеміз», – деп қатулана жауап қатты.
Осы тұста Президент Н.Ә.Назарбаев Салық Зиманұлының есімін атай сөйлеп, Қазақ ССР-і Бас прокурорының кандидатурасын КСРО Бас прокурорының келісімімен Республика Президенті ұсынатыны туралы компромисті ұсыныс енгізді. Бұл пікірді залда отырған депутат, Алматы қалалық прокурорының бірінші орынбасары Серікхан Жақып қолдап сөйледі.
Бұдан кейін төраға Президент ұсынған түзетулермен 7-бапты тұтастай дауысқа қойып, оны депутаттар көпшілік дауыспен қолдап шықты.
Талқылау төрт сағаттан асқан кезде депутаттар 8-бапқа енді ғана келіп жетті. Бұл бап бойынша сол баяғы Новиков, одан кейін депутаттар Е.А.Мұстафетов, Т.Б.Сүлейменов, С.Жақыпов, Н.Қ.Есенғариндер кезектесе сөз алып, көбінесе редакциялық сипаттағы ұсыныстар енгізді.
Талқылау қыза түскен кезде депутат П.В.Своик сөйлеп, Одақтық шартты бұзған актілерге республика өз аумағында тиым салу керектігін қыстыра кетуді ұмытпады.
Зиманов бұл сұраққа да өзіне тән мәнермен тереңнен тартып, Одақ пен Қазақстан Конституцияларының аражігі, қолдану аясы мен иерархиясы туралы жан-жақты жауап қайтарады.
Сегізінші бапты талқылау барысында депутаттар В.П.Шумиленко, М.М.Нұртазин, Т.В.Жаворонковалардың редакциялық сипаттағы ұсыныстары талқыға салынып, кері қайтарылды.
Осы тұста сол жылдарда Орал казактарының атынан бірқатар арандатушылық әрекетке барып, Батыс Қазақстан тұрғындары арасында жік түсірген оралдық депутат, облыстық «Приуралье» газетінің тілшісі В.Б.Водолазов экранда көрсетілген дауыс беру нәтижесіне күмән келтіріп, жұртты дүрліктіре бастады.
Мұндай құқайдың талайын көрген төраға Асанбаев оны депутаттардың дауысы қолдау, қалыс қалу, қарсы дауыс беру жүйесі бойынша есептелетінін, ал кей жағдайда депутаттар ешбір батырманы баспай, дауыс беруден тыс қалатынымен түсіндірді. Тіпті мысал ретінде соңғы ұсынысты 26 депутат қолдап, 299-ы қарсы болып, ал 6 адам қалыс қалып, 4 депутат мүлде дауыс бермегенімен дәлелдеп берді.
Водолазов бірінші сыныптың баласына да түсінікті арифметика тілімен ұғындырылған бұл жауапқа қанағаттанбай, екі мәртебе әңгімеге киліксе де, төраға сабырлық танытып, оның сұрақтарына байсалды жауап қайтарумен болды.
Декларацияны талқылау төрт сағаттан асқанда депутаттардың бастапқы қарқыны бәсеңдеп, белсенділігі төмендей бастады. Басқа ұсыныстар болмаған соң 8-бап тұтастай дауысқа қойылып, бұл белес те ретімен еңсерілді.
Келесі 9-бапты талқылау барысында бірқатар депутат сөз алып, өз ұсыныстарын енгізуге әрекет жасағанымен, олар көпшілік тарапынан қолдау таппады. Мәселен, көкшетаулық депутат В.И.Ермоленко 9-баптың алғашқы абзацындағы Қазақстанның жері, қазба байлықтары, бүкіл экономикалық, ғылыми-техникалық әлеуеті санамаланып, осының бәрі республика егемендігінің негізін құрайтындығы туралы тұсқа шүйлігіп, осы сөйлемдегі «егемендігінің негізін құрайтындығы» тіркесін алып тастауды ұсынды.
Зиманов тағы да микрофонын қосып: «Бұл жерде әңгіме егемендіктің экономикалық негізі туралы болып тұр, экономикалық егемендіксіз «мемлекеттік егемендік» те жоқ», деп егемендік сөзіне үш мәрте екпін түсіре, шегелей жауап қатты.
Осы тұста жоқтан өзгені сөз қылып, болмашы мәселелерді талқылаудан ығыр болған бастаған депутаттардың көңілін серпілтіп тастаған тағы бір оқиға орын алды.
Он екінші шақырылған Жоғарғы Кеңес депутаттары арасында белсенділігі, батылдығымен көзге түскен ақтөбелік дәрігер-депутат Ізбасқан Нұритденұлы Аймағамбетов деген азамат болды. Талқылау қыза түскен кезде ол тоғызыншы бапта көрсетілген республика байлықтары ішінде жануарлар мен құстардың да бар екендігі, ал олар үнемі ұшып-қонып, бір орнында тұрмай түрлі миграцияға ұшырайтыны және оны есептеудің қиындығы туралы аңғалдау сұрақ қойды.
Ондаған жылдар студенттер алдында лекция оқып, ғылыми ортада пікірталасқа түсіп шыңдалған профессор әрі тәжірибелі аңшы Зиманов бұл сұраққа әзіл-шынын араластыра: «Егер сіз Ресей жеріне өтіп кеткен қазақстандық киіктерге аңға шығар болсаңыз, онда лицензияны РСФСР-ден алуыңызға тура келеді», деп жауап берді.
Біле білген адамға осы жауаптың өзінде көп ишара бар. Ол кездегі аңшылардың көбінің лицензия алудан хабары жоқ еді. Өзі кәнігі аңшы академик заң талабын мүлтіксіз орындап, саят сайын лицензия алуды ұмытпаған. Тіпті қоңыр аңға шыққанда аңшылық қызығымен көрші республика аумағына өтіп кету мүмкін болғанда, Ресей лицензиясын да алған.
Тоғызыншы бапта ел байлығы республиканың «ерекше меншігінде болады» деп жазылған еді. Бұл депутат Своикке ұнамаған сияқты. Тіркесті түгел өзгертуге шамасы жетпейтіндіктен, оның күшін әлсірете түсу үшін ең болмағанда «ерекше» деген сөзін алып тастауды ұсынды. Зиманов бұл жолы да өз ұстанымынан жазбай: «Бұл табиғи ресурстар шартсыз, толықтай республиканың қарамағында болады», деп негізгі нұсқаны қорғап қалды.
Оныншы бап қаржы-банк жүйесін қамтыды. Осы тұста академик-депутат Ө.А.Жолдасбеков сөз алып, еліміздегі бүкіл қаржы жүйесінің Министрлер Кеңесі бағынысында екендігін, ал құрылуы мүмкін Ұлттық банктің неліктен Жоғарғы Кеңеске бағынышты болуы керектігін түсіндіруді өтінді.
Бұл кезде Қазақстанда әлі Ұлттық банк құрылмаған еді. Бірақ Одақтық деңгейде қаржы, банк жүйесінде жүріп жатқан жаңашыл үдерістер мұндай сәттің жақындап қалғанын көрсететін. Сол себепті Зиманов бастаған комиссия декларация мәтініне республикада мұндай банктің құрылу мүмкіндігін алдын ала қарастырып, «құруға праволы» (бұл кезде «құқық» термині әлі енгізілмеген) деген норманы енгізіп қойған еді.
Зиманов әріптесінің сөзіне әлемнің көптеген елінде Ұлттық банк Үкімет қарауына берілмегенін, бұл ұйғарым қаржылық дағдарыс кезінде қаражат тапшылығын жою үшін үкімет ақша басу станогын іске қосу арқылы инфляцияны шарықтатып жібермеуі үшін жасалғанын байыппен түсіндірді.
Бұл, әрине, бүгінгі заман экономистері мен қаржыгерлеріне әбден түсінікті жайт. Ол кезде Қазақстанның Ұлттық банкін былай қойғанда, өз валютасы да жоқ еді. Ал мұндай банк құрыла қалған жағдайда ол Үкіметтегі қаржы жүйесімен тепе-теңдік пен тежемелікті сақтау үшін Парламентке бағынышты болуы керек еді. Академик Зиманов мұны жақсы түсіне білді және бұл норманы декларация жобасына енгізіп, оны қорғап шықты. Кейін дәл осы норма Қазақстан Республикасының тәуелсіздігі туралы конституциялық заң мен екі бірдей Конституциясынан (1993, 1995) көрініс тауып, әлі күнге дейін ел игілігіне жарап келеді.
Оныншы бапты талқылау барысында сол кезде Арыс қалалық партия комитетінің бірінші хатшысы, депутат Қуаныш Айтаханов пікірталасқа қосылып, баптағы Жоғарғы Кеңеске бағынысты финанс-кредит (бұл кезде «несие» термині енгізілмеген) жүйесінен кейін, «баға және ғылыми-техникалық саясат» ұғымын қосуды ұсынып, осыған орай экономика докторы, профессор Ерік Мағзұмұлының жауап беруін өтінді.
Сұрақтың жауабын анық біліп тұрса да профессор Асанбаев «Бұл мәселеге мен құзыретсіздеумін», деп қысқа қайырып, трибунада тұрған Зимановқа сілтеді.
Қай салаға салсаң да, ағыны күшті ақ дариядай аға жөнелетін академик Зиманов бұл жолы да баға және ғылыми-техникалық саясат мәселелері талқыланып жатқан Одақтық шарт бойынша Мәскеу билігінде екендігін, аталған баптан бұл мәселенің сол себепті тыс қалғанын түсіндіріп берді.
Талқылау бесінші сағатқа аяқ басқанда депутат А.Княгинин сөз алып, әріптестерін «буквоедство» мен «крючкотворствомен» айналысуды қойып, нақты ұсыныстарын ғана айтумен шектелуге шақырды.
Төраға Асанбаев бұл пікірді қостап, өзі қаншалықты тырысса да, залдағы көпшіліктің бұл әдетін тастамай отырғанына қынжылыс білдірді.
Депутаттардың ішінде күйреу алдындағы Кеңес Одағы сияқты алып империяның бұдан әрі ыдырауына жол бермеуге тырысып, қайткен күнде егемендік қарсаңында тұрған республиканың Одаққа беретін құзыретін мейлінше молынан қамтып қалуға тырысушылар аз емес еді. Солардың бірі Целиноград облысынан сайланған мұғалім-депутат Т.Р.Кот банк, финанс-несие, бюджет және ортақ ақша жүйесіне байланысты мәселелер бойынша депутаттарға декларация жобасымен бірге таратылып берген Одақтық шарт жобасын басшылыққа алу керектігін айтып, тағы бір даудың ұшын шығарды.
Салық Зиманов әрбір мәселе бойынша әлі қабылданбаған Одақтық шартқа жүгіне беруге болмайтынын, тіпті оның талқылауға ұсынған жобасындағы қаржы-қаражат мәселесі көп дау туғызып жатқанын мәлімдеді. Жақында депутат С.Т.Тәкежановтың Мәскеуге арнайы сапармен барып, осындай талқылауға қатысқанын да тілге тиек етті.
Осы тұста депутат В.П.Шумиленко өз сөзін А.Княгининге қарата айтылған кекетуден бастап, осы баптағы «Қазақстан» сөзін «Республикамен» алмастыруды өтінді. Бұл шындығында заңдық тұрғыдан ешқандай салмағы жоқ түзету еді. Сондықтан С.Зиманов ұсынысты дауысқа салмай-ақ бірден келісті. Бұдан кейін сөз алған депутаттар Н.Есенғарин, Ғ.Қалиевтар да өз пікірлерін ортаға салды. Нәтижесінде 10-бап жобадағы нұсқамен көпшілік дауыспен мақұлданды.
Осы кезде таблода дауыс бермеген депутаттар санының азая бастағанын байқаған төраға «Бізде темекі тартуға шығушылар көбейе түскен сияқты», деп 20 минутқа үзіліс жариялайды.
Мәреге жеткен мерей
Депутаттар 11-бапқа көшкенде талқылау алты сағатқа қарай созыла түскен еді. Бұл бап экологиялық қауіпсіздікке және халқымызға қисапсыз мол қайғы-қасірет әкелген ядролық полигонды жауып, жаппай қырып-жоятын қаруды сынау мен оны өндіруге тыйым салуға арналды.
Полигон мәселесі 80-90 жылдардағы ең қызуы жоғары, көп талқыға түскен тақырыптардың бірі еді.
Кеңес одағы екінші дүниежүзілік соғыстан кейін Қазақстанды бірыңғай сынақ алаңына айналдырды. Декларация талқыланып жатқан 1990 жылдың қазан айында Қазақстан жаппай қырып-жоятын қарудың әлеуеті жөнінен әлемдегі төртінші мемлекет еді. Бұл кезде республика аумағында құрлықаралық баллистикалық зымырандарға арналған 1216 ядролық оқтұмсықтар орналасты және оны әлемнің кез келген жеріне жеткізетін сол заманның ең үздік технологиясына негізделген ядролық стратегиялық күштердің арнайы құрылғылары да болды.
Декларация талқыланып жатқан тұста Семей ядролық полигонында баллистикалық зымырандарға толы 12 шахтада ұшырғыш қондырғылар дайын тұрды.
Мен Қызылорда облысында қызмет істеген жылдарымда дәл осы өңірде тоқсаныншы жылдары 14 шахтадан тұратын ұшырғыш қондырғылар кешені болғанын алғаш рет білдім. Қызметі аса құпия саналатын Стратегиялық мақсаттағы зымыран әскерлерінің 38-дивизиясы Ақмола облысында, ал 57-дивизия Шығыс Қазақстан облысында жайғасып, онда 60-қа жуық ұшырғыш қондырғылар мен 8 ядролық командалық пункттер жоғарыдан түскен әскери бұйрықтарды орындауға сақадай сай тұрды.
Әлемде ядролық бәсекелестік басталған соғыстан кейінгі қырық жылдан астам уақыт ішінде Қазақстанның осы күнгі бес Бельгиямен пара-пар аумағында бірнеше әскери полигон мен сынақ алаңы жұмыс істеп тұрды. Мұның басым көпшілігі дәл сол 1990 жылдары республика басшылығының өзіне де белгісіздеу мағлұматтар еді.
Әрине, әр облыс халқы қарапайым адамдарға баруға, көруге тыйым салынған мұндай аймақтардың бар екенін білсе де, оның орасан зор қырып-жоятын әлеуетінен мүлде хабарсыз болды. Әскери полигондар мен онда жасалған жантүршігерлік сынақтардан жергілікті халық қисапсыз көп зардап шекті және оның зарары әлі күнге дейін жалғасып келеді.
Он бірінші бап талқылауға қойылған кезде қарағандылық шахтер, депутат Мараш Нұртазин сөз алды. Бұл өзі не болса да бетің бар, жүзің бар демей тура айтатын бірбеткей азамат еді. Ол аталған бапқа «ядролық қаруды өндіруге, сақтауға және сынауға тыйым салынады» деген тіркесті қосып, ұсынысты күлбілтелемей бірден дауысқа қоюды талап етті.
Зиманов сөз алып, Қазақстанда ядролық қаруды жасау барысында қолданылатын түрлі уран кеніштері, зауыттар, өндірістер бар екенін және олардың нақты саны мен немен айналысатынын көп ешкім білмейтіндігін жаймен түсіндіруге кірісті. Әрі қарай қолдарында нақты деректер болмағандықтан, ядролық қаруды «өндіру мен сақтау» мәселесі декларация жобасына қосылмағанын жеткізді. Қанша тентек болса да, Нұртазин ата дәстүрімен: «Кешіріңіз, құрметті ақсақал», деп бастап, өз пікірін одан әрі нықтай түсті.
Жерлесінің ұсынысын қарағандылық тағы бір шахтер, депутат Мұхтар Тінікеев қостап, сансыз көп сынақтан Қазақстанның ядролық қалдықтар алаңына айналғанын ашу-ызамен жеткізді. Мұхтар Бәкірұлы сол кездегі құрамдағы жасы отызға да толмаған ең жас депутат еді.
Әріптестерінің заңды талабына ақтөбелік депутат Ізбасқан Аймағамбетов те үн қосып, аталған норманы одан да қатайта түсу мақсатында ұсыныс енгізді.
Талқылау шегіне жеткен кезде Н.Ә.Назарбаев сөз алып, бұл мәселенің өте күрделі екендігін, тіпті мемлекет басшысы ретінде қордаланған құпия деректердің бәрін бірдей өзі де білмейтінін айтуға мәжбүр болды. Әрі қарай Салық Зиманұлының аты-жөнін құрметпен атап, оның нұсқасымен келісуге шақырды. Қарсы аргумент ретінде мекемелердің жұмысына тыйым салынса, ядролық салада жұмыс істейтін мыңдаған адамның жұмыссыз қалатынын да ескертуді ұмытпады.
Бұдан кейін төраға үш бірдей депутат ұсынған түзетуді дауысқа қойып, олар да кері қайтарылды.
Талқылаудың қызуы сәл төмендегенде Шымкент облыстық мемлекеттік қауіпсіздік басқармасының бастығы, депутат Е.Ә.Мұстафетов сөз алып, Қазақстан аумағында ядролық қаруды сынау мен орналастыру Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесінің рұқсатымен жүзеге асырылатыны туралы норманы енгізуді ұсынды.
Одақ өктемдігі әлі жойылмай тұрған кезде мұндай талапты енгізу өте қауіпті еді. Оның үстіне бұл кезде мемлекеттік қауіпсіздік органдары тікелей Мәскеуден басқарылатын. Сондықтан генерал Мұстафетовтің астары мол «рұқсат» сөзінің ар жағында күллі әлемді зәрезап қылған КГБ-ның зымияндық саясаты да жатуы әбден мүмкін еді.
Салық Зиманов бұл жолы да саспады. Алдымен егер қиын-қыстау заман бола қалса, Жоғарғы Кеңестің мұндай құқығы бар екенін еске салды. Ол өзі қабылдаған заңдарға өзі кез келген уақытта өзгеріс жасай алатынын да жеткізді. Бірақ декларация жобасында дәл осылай жазатын болса, сол оқиғаның болуы әбден мүмкін екендігін алдын ала жарнамалаумен бірдей қабылданатынын ескертті. Әрі қарай бес сағаттан астам депутаттар тас кенеше жабысқан декларацияның мән-мағынасын нақты ашып көрсететін классикалық дефиниция келтіріп: «Декларация – ниет», – деп, талқыланып жатқан құжатқа қысқа да нұсқа анықтама берді. Оның бұл сөзінде Одақ басшылығы «рұқсатты» ниет ретінде қабылдауы мүмкін екендігін ескеру бар еді.
Сондықтан Зиманов баптағы ядролық қаруды сынауға, полигондарды салуға және олардың жұмыс істеуіне тыйым салумен шектелуді жақтады. Дауыс беру нәтижесі бойынша негізгі нұсқадағы норма сол күйінде қалды. Көп ұзамай 11-бап тұтастай дауысқа қойылып, бұл белес те еңсерілді.
Дәл осы бапта депутаттар талқылауынан тыс қалса да, академик С.Зиманов басқарған бастамашыл топ енгізген одақтың әскери органдардың іс-әрекеттері нәтижесінде республика территориясында орналасқан ядролық полигондар мен өзге де әскери-өнеркәсіптік кешендердің қызметінен келген залал мен зардаптарға республика халқының өтемақы талап ету құқы енгізілген норма болғандығын ерекше атап өткен абзал. Бұл өте қажет еді. Дәл осының негізінде кейін арнайы заңдар мен Үкімет қаулылары қабылданып, сол зұлмат сынақтардан зардап шеккен миллиондаған адамдар өздеріне тиісті өтемақыларын алды және ол әлі күнге дейін жалғасып келеді.
Декларацияның 12-бабы бұған дейін Одақтың және Қазақстанның ешбір заң актісінде қамтылмаған Қазақстаннан тысқары жерде өмір сүріп жатқан қандастарымыздың ұлттық-мәдени, рухани және тіл жөніндегі қажеттіліктеріне қамқорлық жасауға қатысты еді. Аз-кем талқылаудан соң бұл бап та ретімен қабылданып кетті.
Он үшінші бап азаматтардың әскери қызмет атқару тәртібіне арналды. Жас депутат Мұхтар Тінікеев өзіне көптеген комсомол-жастар ұйымынан «баламалық әскери қызмет мәселесіне» байланысты ұсыныстар келіп түсетінін, сондықтан бұл норманы да декларацияға енгізуді ұсынды.
Иә, дәл осы жылдарда әуелі Балтық жағалауынан басталып, кейін Одақ құрамындағы бірқатар республикада баламалық әскери қызмет мәселесі көтеріле бастаған. Тінікеев ұсынысы осыны меңзеді.
Зиманов өзінің бұл мәселеден әбден хабардар екендігін айтып, кейбір жастардың әскери қызметтен қашқақтайтынын да келтіріп өтті. Тіпті бұл норманың одақтас республикалар қабылдаған декларациялардан да көрініс тапқанын тілге тиек етіп, әзірше жобадағы нұсқамен шектелу керектігін ұсынды. Дауыс нәтижесінде депутаттар академиктің позициясын жақтап шықты.
Зимановтың бес ай бойы даярлаған декларацияның әр бабы, әрбір нормасына қатысты мәселелерге әбден дайындықпен келгендігі дәл осы тұста тағы да байқалды. Ол салған жерден күні кеше дәл осы мәселе бойынша Мәскеуде КСРО Мемлекеттік қауіпсіздік комитетінің төрағасы В.А.Крючков пен КСРО Ішкі істер министрі В.В.Бакатин баспасөз мәслихатын өткізіп, онда республикаларда болып жатқан қақтығыстарға ішкі әскерлерді жіберуді доғару керектігін айтқанын мысалға келтірді. Сол себепті Қазақстандағы ішкі әскерлердің алдағы уақытта Жоғарғы Кеңес пен ел Президентіне бағынышты болу керектігі жөніндегі норманы қолдауға шақырды. Генерал Қалматаев академиктің уәжіне тоқтады.
Осы тұста жарыссөзге Алматы қаласы Мәскеу аудандық партия комитетінің бірінші хатшысы, коммунист-депутат В.И.Котельников бір бүйірден қосылып, республикада құрылатын ішкі әскерлер, мемлекет қауіпсіздігі және ішкі істер органдарының барлығын КСРО Одақтық үкіметінің келісімімен ғана құру туралы норманы енгізуді ұсынды. Бұл сол баяғы Одаққа тәуелділік мәселесін тықпалаудан туған тышқан тірліктің сүйкімсіздеу көрінісі еді.
Бұл жолы Зиманов шыдамай кетті. Сөзін: «Получается вверх ногами» деп бастап, құрылатын күштік құрылымның үшеуі де ендігі жерде тек Жоғарғы Кеңес пен Президентке ғана бағынышты болуы керектігін қадап тұрып айтты. Төраға пікірталасты ушықтырмай, Котельниковтың талабы бойынша оның ұсынысын дауысқа қойып, ол да қолдаусыз қалды.
Одақтың мұңын мұңдап, жырын жырлаушылар мұнымен тоқтай қоймады. Республиканың Жоғарғы Кеңесі мен Президентіне ғана бағынышты ішкі әскерлерді құруға қарсылықтарын білдірген қарағандылық милиционер, депутат В.П.Шумиленко мен жезқазғандық экскаваторшы, депутат А.И.Мосоловтар даурыға бастады.
Бұл жолы Зиманов кеңінен қамтып, өзінің жақында ғана дәл осы мәселеге қатысты одақтық ішкі істер министрлігі генералдарының қатысуымен өткен үлкен басқосуда болғанын және Ішкі әскерлер бұрынғысынша Одақтық министрлікке бағынышты болып қала беретіні жөнінде шешім қабылдағанын жеткізді. Сонымен бірге әр республикаға өз ішіндегі кикілжіңдер мен қақтығыстарды шешу үшін өзіндік ішкі әскерлерін құруға да құқық берілетінін де мағлұмдады. Сондықтан декларацияға енгізіліп отырған нормаға Одақтық басшылықтың еш қарсылығы жоқтығын жеткізді. Екіленіп алған екі депутат та райынан қайтпағандықтан, олардың ұсыныстарын да дауысқа қойып, көпшілік Зиманов нұсқасын қолдап шықты.
Бұдан кейін сол кезде Алматы қалалық атқару комитетінің төрағасы болып қызмет атқаратын депутат Заманбек Нұрқаділов сөз алып, әскерге шақырылған республика азаматтары өз борышын Қазақстан аумағында атқару керектігін және бұл күн сайын алаңға жиналатын халықтың талабы екендігін жеріне жеткізе айтып шықты.
Бұл да көкейге қонымды, көпшіліктің көңілінен шығатын ұсыныс еді. Оған төраға Асанбаев жауап берді және пікірталасты созбай-ақ ұсынысты дауысқа қойды. Нәтижесінде, декларациядағы норма өзгеріссіз қалды. Бұдан кейін 13-бап тұтасымен мақұлданды.
Декларацияның халықаралық қатынастар, дипломатиялық қызмет және сыртқы экономикалық саясатқа қатысты 14-бабын депутаттар ешбір талқылаусыз бірден мақұлдады. Шынын айтқанда, он екінші сайланған Жоғарғы Кеңес депутаттары ішінде халықаралық мекемелерде, КСРО-ның шетелдердегі елшіліктерінде қызмет істеген бірде-бір кәсіби дипломат жоқ еді.
Он бесінші бап сот органдарының қызметіне арналып, сот мекемелерінде партиялық ұйымдар құруға тыйым салынып, «соттар заң талабын басшылыққа алады және оның партиялық шешімдермен еш байланысы жоқ», деп құқықтық мемлекеттердің бәрінде бірдей басшылыққа алатын батыл норма енгізілген еді.
Бұл Мәскеуде КОКП, ал республикада Қазақстан Компартиясы билік құрып тұрған кезең үшін өте батыл жаңалық еді. Мұндай қағидат Ресей Федерациясы қабылдаған декларацияда жоқ болатын.
Талқылау басталысымен-ақ шығысқазақстандық депутат, Лениногор қаласы атқару комитетінің төрағасы Ю.Н.Сытов сөз алып, дәл осы норманың комиссия талқылауында өте көп қарсылық тудырғанын, сол себепті оны қабылдауға болмайтынын шаптыға жеткізді.
Оның бұл пікірін Е.Ә.Мұстафетов қызу қолдап, қазір Коммунистік партия мен коммунистерге қарсы шабуылдың өршіп тұрғанын, олардың мемлекеттік басқару органдарының бәрінен ығыстырылып жатқанын, 80 пайыздан астамы коммунистерден құралған қазақстандық Парламент мүшелері мұндай шектеулікке жол бермеуі керектігін дәлелдеуге тырысып, аталған бапты алып тастауды талап етті.
Осы кезде залда шуыл басталып, депутаттар дүрліге түсті. Төраға даурыққан депутаттарды сабырға шақырып, сөзді Президент Н.Ә.Назарбаевқа береді. Ол декларацияның аса маңызды құжат екендігіне тоқталып, сот органдарындағы бейпартиялық мәселесі алдағы уақытта талқыланатын «Саяси партиялар туралы» заңда қаралатынын алға тартып, даулы бапты жобадан алып тастауды ұсынды.
Төраға Асанбаев бұл пікірді дереу дауысқа қойып, оны сексен пайыздан астамы коммунистерден құралған Жоғарғы Кеңес депутаттары қолдап шықты.
Нәтижесінде, 7-бапта республикада мемлекеттік басқару: заң шығару, атқару және сот билігі бойынша үш тармақты принциппен жүзеге асырылатыны басшылыққа алынған декларациядан сот билігіне қатысты қажетті бап түгелдей сылынып тасталды.
Он бесінші бап алынып тасталғаннан кейін санамалық реті бойынша 16-бап оның орнына жылжыды. Онда Қазақстанның егеменді құқықтарын қорғау мәселесі сөз болатын. Бұл бап ешбір ескертулерсіз бірден мақұлданды.
Бұдан кейінгі ел егемендігінің символдары – герб, жалау, гимнге (бұл кезде «елтаңба, ту, әнұран» терминдері енгізілмеген) арналған 16-бап та ешбір талқылаусыз бірден қолдауға ие болды.
Қазақ КСР-інің жаңа Конституциясын және республикалық егеменді мемлекет ретінде мәртебесін жүзеге асыратын заң актілерін даярлау барысында бүгін қабылданған декларацияның негіз болатыны нақты көрсетілген 17-бапты да депутаттар ешбір талқылаусыз бірден қабылдап жіберді.
Осы тұста залда отырған әйгілі академик депутаттар Шахмардан Есенов, Манаш Қозыбаев, Жабайхан Әбділдин, Айтмұхамед Абдуллин, Ораз Баймұратов, қайраткер депутат Өзбекәлі Жәнібеков, жазушы депутаттар Әбіш Кекілбаев, Әнуар Әлімжанов, Балғабек Қыдырбекұлы, т.б. дуалы ауыз ел ағалары неге талқылау барысында декларация жобасын қолдап сөз сөйлемеген деген сұрақ туындауы да мүмкін. Меніңше, олар өз пікірлерін комиссияға алдын ала ұсынған және олар академик Зиманов ұстанымымен толық үйлесім тапқан. Оның үстіне 6 сағаттық қызу талқыда жағадан алмаса да, етектен тартып, шаужайға жармасқан шәлкес, даукес депутаттар қойған сұрақтардың бәріне ақылман академик әріптестерінің жәрдемінсіз-ақ қасқая қарсы тұрып, үлкен білімдарлықпен жауап қайтарды. Сондықтан қазақтың бүкіл зиялы қауымының тілек-ниеті Зимановтың үстінде болды.
Түйін
Сонымен, 1990 жылдың 25 қазанында он екінші шақырылған Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесінің талқылауға қатысқан 360 депутаттың 71-інің қарсы дауыс берсе де, Қазақстанның мемлекеттік егемендігі туралы декларациясы қабылданды.
Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев ұлттық мереке – Республика күніне орай Ақордада өткен салтанатты жиында: «Егемендік декларациясы – тәуекел мен дипломатияның, ақыл мен сабырдың жемісі. Осы тарихи құжаттың әсері көп ұзамай байқала бастады. Біз қоғамның іргетасын жаңартып, жаңа белестерге ұмтылдық. Қазақстан қиын өткелден өтіп, іргелі ел болуға бағыт ұстады», деп декларацияның тәуелсіз Қазақстан тарихында алар орны мен мән-мағынасына аса зор баға берді.
Иә, Республика күні – ұлтымыздың ұлық мерекесі ғана емес Президентіміз ұсынған Жаңа һәм Әділетті Қазақстанның берік бастауы. Ал оның қайнарында Егемендік декларациясы тұрғанын барша қазақстандық әрқашан жүрек төрінде сақтауы керек.
Осы тұста Зиманов басқарған комиссия құрамында қызмет істеген депутат, жаңа замандағы қазақ философия ғылымдарының патриархы, академик Жабайхан Әбділдин ағамыздың: «Салық Зиманов Мемлекеттің егемендігі туралы декларацияның жасалуы мен қабылдануының қайнар бастауында тұрды. Оның принципшілдігі әрдайым ержүректілікпен ұштасушы еді. Ол ойындағысын ешқашан ірікпейтін. Ірі оқымысты, адал азамат ретінде депутаттардың сапалы заңдар қабылдауына кепіл бола білді. Аса көрнекті ғалым әрі мемлекетшіл тұлға, академик Салық Зимановтың есімін Қаныш Сәтбаев пен Мұхтар Әуезов сияқты ұлы адамдар қатарына қосуға әбден болады», деген пікірін біз де толық қуаттаймыз.
Egemen Qazaqstan
24 қазан, 2022 ж.